tisdag 1 januari 2019

2018- årets bästa filmer

2018- årets bästa filmer
Folk tycker ju så olika om det ena och det andra, vem ska man egentligen lita på i denna djungel av filmelitister? Svaret är moi. Så sanningen serveras här ljummen och grann:


20. First man (Damien Chazelle)
Bildresultat för first man

En ruggigt välgjord film, med snyggt foto, snygg musik, snygga människor och toksnygga rymdskepp som lite kyligt rör sig genom rymden. I centrum en emotionellt handikappad Zuckerberg-kopia (Ryan Gosling)

19. Juliet, Naked
Rose Byrne and Chris O’Dowd in Juliet, Naked.

Äntligen får man se en trevlig rom-com med pop-nördar i centrum. Filmer som bara levererar en trevlig stund kommer sällan med på årsbästalistor vilket är synd. Juliet, Naked är både bitsk, rolig och känslosam.

18. The night comes for us (Timo Tjahjanto)
Bildresultat för The night comes for us bobby
The night comes for us är inte både bitsk, rolig och känslosam. Den är däremot årets actionfilm. Bra skurkar, bättre hjältar, en massa machetes och en våldsfest utan like.

17. The ballad of Buster Scruggs (Ethan Coen, Joel Coen)
Bildresultat för The ballad of Buster Scruggs

Sex småfilmer från western med egentligen bara en svag del (den sista). Humor, musik och härlig dialog i mysig mix.

16. Ant-Man and the Wasp (Peyton Reed)


Stor underhållning i litet format, ibland är det vad själen behöver

15.  Utøya 22. juli (Erik Poppe)
Utoya July 22nd movie
"Du kommer inte fatta" säger Kaja i telefon till sin mamma då filmen börjar. Men sedan försöker filmen få oss att fatta hur jävligt allt är. För ibland blir attentat mest siffror och statistik men här (denna Utøya-film var hästlängder böttre än Greengrass-filmen) finns ingen mening med allt eller ett slut som andas triumf utan bara ångest och terror.

14. Burning (Lee Chang-dong)
Steven Yeun and Jong-seo Jun in Beoning (2018)
En ganska obehaglig upplevelse om kärlek och klass. Steven Yeun briljerar som den charmiga rikemannen som konsumerar utrycksfulla arbetarklasstjejer för att underhålla sin kompisar. Mystisk och spännande.

13. Roma (Alfonso Cuaron)
Marina de Tavira, Marco Graf, Yalitza Aparicio, Daniela Demesa, Diego Cortina Autrey, and Carlos Peralta in Roma (2018)
Vacker film om kvinno- och samhällsutveckling som interagerar med varandra. Fin hantering av de stora samhällsstormarna som liksom ligger i bakgrunden av familjelivet.

12. Gräns (Ali Abbasi)
Eero Milonoff and Eva Melander in Gräns (2018)
I sverige tvångsteriliserades  tusentals människor på grund av "svårartad sjukdom eller svårt lyte" eller för att de var så kallade "asociala". Gräns visar att även annorlunda människor kan hitta sin flock. Sedan att filmen har en av filmhistoriens märkligaste sexscener får väl ses som ett plus :)

11. Goliat (Peter Grönlund)
Goliat (2018)
En sorgligt förbisedd film om det sociala arvet och den svenska underklassen.

10.The Favourite (Yorgos Lanthimos)
Rachel Weisz and Emma Stone in The Favourite (2018)
Fiskögeobjektiv och kvinnlig list i en bittsk och vacker film. Den är lite som en mix av Barry Lyndon, Draughtmans contract(helt korrekt Jojjenito!) och Marie Antoinette men med något eget instoppat i mixen.

9. Annihilation (Alex Garland)
Natalie Portman in Annihilation (2018)
Människans och naturens upplösning i ett facinerande verk som borde setts på bio. Mystisk, skrämmande och vacker

8. The rider (Chloé Zhao)

Om att tvingas lämna sin identitet och krisen det kan medföra. Enkel, vacker och sorgsen men samtidigt storartad vacker.

7. Sorry to bother you (Boots Riley)
Tessa Thompson and Lakeith Stanfield in Sorry to Bother You (2018)
Politik och poetisk fantasi i en härlig mix-up. Rolig, intressant och visuellt dekadent.

6. BlacKkKlansman (Spike Lee)
John David Washington and Laura Harrier in BlacKkKlansman (2018)
En lättsinnig och ursinnig vänstersving mot amerikanska samhället. Spike Lee som nog de flest gett upp på ger plötsligt en inspirerad show med både hjärta, hjärna och underhållningsvärde.

5. Shirkers (Sandi Tan)
Bildresultat för shirkers
Om en film som kunde skakat filmvärlden och om ett väldigt känsligt manligt ego. Dokumentären byggs upp som ett mysterium och slutar i en frustrerande triumf av något slag.

4. The Tale (Jennifer Fox)
Laura Dern and Isabelle Nélisse in The Tale (2018)
Jennifer Fox berättar sin historia om sexuellt utnyttjande och hennes egna resa genom hennes minnen. Många intryck liksom flyter upp för att mot slutet skapa en sorglig helhet. Vacker och med en fantastisk Laura Dern i huvudrollen.

3. Leave no Trace (Debra Granik)
Ben Foster and Thomasin McKenzie in Leave No Trace (2018)
Om att försöka leva utifrån sina egna villkor. Om vad samhället bör/ska göra åt folk som inte följer de vanliga ramarna. Om att verkligen inte kunna vara en del av en gemenskap. Om alla PTSD-skadade veteraner som lever i samhällets utkanter.

2. Spider-Man: Into the Spider-Verse (Bob Persichetti, Peter Ramsey, Rodney Rothman)
Nicolas Cage, John Mulaney, Jake Johnson, Hailee Steinfeld, Shameik Moore, and Kimiko Glenn in Spider-Man: Into the Spider-Verse (2018)
Rörande och otroligt fantasifullt spindelman-äventyr. Ett fantastiskt äventyr för hjärta och hjärna som omdefinierar både superhjältar och animerat. Fantastisk!

1. Climax (Gaspar Noé)
Sofia Boutella in Climax (2018)
En utdragen mardrömsresa där ett gäng dansare drogas ner och tappar koncepten helt och hållet. Vackert och ångestladdat, årets favorit för mig.

Bubblare:
Private life, Suspiria, Widows, Jesus,

Sådana jag inte sett men nog borde ha sett: Shoplifters, Cold War och The house that Jack built


6 kommentarer:

  1. Härligt att se Spider-Verse så högt upp och jag håller med -- fantastisk liten film! Vettigt att också lyfta Goliat, den pratades det lite för lite om när den kom

    SvaraRadera
  2. Hej! Ja- Goliat har ju varit helt frånvarande från alla världens festivaler dessutom vilket ju är konstigt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tur då att guldbaggejuryn hade lite mer omdöme :)

      Radera
  3. Otippat men välkommet att se Climax högst på en årslista.

    Instämmer helt om att Goliat förtjänar mer uppmärksamhet, men förstår samtidigt att den inte är lika spektakulär som Tjuvheder. Dessutom låg den väl lite inklämd mellan Gräns och X&Y, och medieutrymmet för svensk film är väl synnerligen begränsat.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo så är det väl. Men när man ser att den bara fått 100 recensioner på IMDB så verkar det som att det är något i marknadsföringen som gick lite snett. - Kanske främst mot utländska festivaler? Inte för sent ännu!

      Ja, efter allt jag sett i år så kommer Climax tillbaka till mig gång efter gång. :)

      Radera
  4. Du var tidigt ute med din lista men ändå har du lyckats se väldigt många filmer tycker jag. Jag kände mig inte klar förrän idag faktiskt!

    https://jojjenito.wordpress.com/2019/04/05/10-i-topp-filmer-2018/

    Jag listade 21 filmer som jag tyckte var värda att lyftas fram och bland dem har vi en handfull överlapp. Din etta har jag sett och jag gillade den, speciellt den inledande dansscenen (filmen är värd att se bara för den). Men topp-21-material var det inte.

    Tack för tips om The night comes for us. Jag har hört väldigt blandade saker om den. Jag gillar tokaction med mycket fajting oftast, t ex The Raid (däremot hatade jag The Raid 2).

    SvaraRadera